Kokių degalų kainų galim tikėtis? Nuo ko jos priklausys?
Degalų kaina Lietuvoje ir toliau svyruos. Naftos kaina šiuo metu siekia ~105 USD, nors praėjusią savaitę ji pabrangusi buvo net iki beveik 140 USD lygio. Realu, kad jau greitai degalų kaina Lietuvoje pasieks 2 eurus už litrą ar netgi daugiau. Ką dėl to gali padaryti mūsų valdžia ir ko ji padaryti negali?
Lenkija buvo sumažinusi PVM degalams nuo 23 proc. iki 8 proc., o dabar šio mokesčio degalams atsisakyta visai. Apie tą pačią priemonę diskutuojama Airijoje, Latvijoje, kitose šalyse.
Lietuva turi galimybę padaryti tą patį, nors tam ir reikėtų kiek laiko bei konsultacijų su Europos Komisija. Visiškas PVM panaikinimas degalų kainą galėtų sumažinti keliomis dešimtimis centų, nors Lietuvos biudžetui tai kainuotų nemažai.
Lietuvoje degalams taikomas ir akcizas, kurio sumažinimas taip pat padėtų sumažinti degalų kainą. Šiuo metu degalų akcizą benzinui svarstoma sumažinti daugiau kaip 20 proc., o dyzelinui – kiek daugiau nei 10 proc. Teigiama, kad benzino litras pigtų 13 centų, o dyzelino – 5 centais.
Tiesa, mažinant akcizą, gali tiesiog padidėti perdirbėjų ir degalinių marža, o ne galutinė degalų kaina. Be to, didžioji dalis kainos vis tiek yra sudaroma naftos kainos, kurios mūsų valdžia reguliuoti negali niekaip.
Kažkokių priemonių imtis anksčiau ar vėliau visgi reikės. Verta nepamiršti, kad jeigu per pusę metų naftos kaina nenukris, tai pajausime ir prekybos centrų lentynose – kad brangstančių degalų kaina būtų užmesta ant galutinių pirkėjų pečių, paprastai prireikia maždaug tiek laiko.
Na, o tolimesnę situaciją naftos rinkoje prognozuoti sunku. Daug priklauso nuo to, kaip Europai seksis atsikratyti energetinės priklausomybės nuo Rusijos. Jeigu Europa rusiškos naftos atsisakys anksčiau nei bus rastos alternatyvos, degalų kainos pasieks dar neregėtą lygį. O jeigu alternatyvos rastos bus, naftos kainos turėtų normalizuotis ties ~80-100 USD lygiu.